Käytettyä polkupyörää ostaessa on hyvä muistaa, että jos pyörä on kovin vanha, sen käyttökuntoon laittamiseksi voi joutua etsimään tarvittavia osia pitkään tai niitä ei välttämättä enää edes löydy. Usein käytetyn ja vain silmämääräisesti korjatun pyörän palauttaminen käyttökuntoon voi osoittautua kalliimmaksi kuin uuden, laadukkaan ja takuulla varustetun pyörän hankkiminen. Toki vanhan polkupyörän halvempi hinta voi houkutella sellaisen hankkimaan, mutta vanhoja ja uusia pyöriä hankkiessa todelliset kulut ovat hyvin erilaiset.
Toinen tärkeä ja usein aliarvioitu seikka on ostajan tietotaito polkupyörän osista, niiden laadusta ja kulumisherkkyydestä. Ennen käytetyn polkupyörän ostoa kannattaa harkita tarkkaan, voiko siihen hankkia enää tarvittavia osia ja löytyykö pyörälle halukasta korjaajaa, sillä vanhojen pyörien korjaaminen vaatii enemmän aikaa kuin uusien tai uudehkojen pyörien korjaaminen. Etkä varmaankaan halua kuluttaa pyörän korjaamiseen huomattavasti suurempaa hintaa kuin jonka siitä alun perin maksoit. Ennen käytetyn pyörän ostoa se kannattaa lisäksi koeajaa – sen ei tulisi vinkua tai päästää kummallisia ääniä, tosin tällainen koeajo ei paljasta läheskään kaikkia mahdollisia ongelmia. Kuten jo mainitsimmekin, ellet ole asiantuntija, et kykene määrittelemään käytetyn pyörän osien kulumista tai pyörän kokoonpanossa käytettyjä osia (erityisesti, jos pyörä on kovin vanha). Tässä erinomainen esimerkki: kaikki tiedämme, että tällaisia asioita tulee miettiä käytettyä autoa ostaessa, ja sama koskee polkupyöriä, mutta hieman yksinkertaistetummin. Monia vanhoja pyöriä korjataan “käyttökuntoiseksi”, mutta todellisuudessa ne eivät ole sitä. Ennen käytetyn pyörän ostoa kannattaa keskustella pyörät tuntevan henkilön kanssa, joka kykenee aidosti määrittelemään niiden teknisen kunnon. Muutoin saatat joutua pulittamaan pyörän korjauksesta suuremman maksun kuin mitä itse pyörästä maksoit. Esimerkkejä uusien varaosien hinnoista ja yksityiskohdista löydät TÄÄLTÄ.
Käytettyjä pyöriä myydään usein netin kauppapaikoissa ja kirpputoreilla. Laadukkaita urheilumalleja voidaan myydä jopa huomattavasti halvempaan hintaan (2–3 kertaa halvemmalla kuin uuden ostamalla), mutta usein ne ovat varastettuja ja mahdollisesti maahantuotuja Saksasta, Tanskasta, Alankomaista tai muista Länsi- tai Pohjois-Euroopan maista. Tämä fakta on kiistamaton, sillä uusia tai uudenvertaisia polkupyöriä ei mitenkään voida myydä valmistajan hintaa halvemmalla. Lähestulkoon käyttämättömän pyörän ostaminen omistajalta, joka ei vain pitänyt siitä ja pyrkii nyt pääsemään siitä eroon puoleen hintaan… on mahdollista, mutta harvinaista. Jos ostat pyörän myyjältä, joka myy erittäin hyväkuntoista pyörää lähes epärealistiseen hintaan, saatat ostaa itse asiassa varastetun pyörän. Jos siis olet ostamassa lähestulkoon käyttämätöntä tai uudenveroista polkupyörää, pyydä myyjältä kuittia tai todistusta ostoksesta, jotta vältyt ongelmilta etkä ruoki pyörien varastamisen ongelmaa entisestään. Voit lisäksi välttää varastetun pyörän ostamista tarkistamalla, ettei kyseistä pyörää ole rekisteröity varastetuksi johonkin polkupyörärekisteriin.
Tällä hetkellä Euroopan mailla ei ole yhteistä polkupyörärekisteriä, joten saatat joutua hakemaan pyörää useammalta sivustolta. Tässä muutamia Euroopan maiden rekistereitä, joista voit tarkistaa, ettei silmäilemäsi pyörä ole varastettu:
http://www.dviraciuregistras.lt/ – Liettuan polkupyörärekisteri
http://www.fahrrad-gestohlen.de/index.php?lang=eng – Saksan polkupyörärekisteri
https://www.bikeregister.com/ – Ison-Britannian polkupyörärekisteri
http://webshop.falck.no/sykkelregister/sykkelsok – Norjan polkupyörärekisteri
http://www.bikeregistry.com/index.php – Kansainvälinen polkupyörärekisteri
http://www.hviscykel.dk/ – Tanskan polkupyörärekisteri
http://www.velosretrouves.be/brussel/v%C3%A9los-retrouv%C3%A9s – Belgian polkupyörärekisteri
http://www.cykelregister.se/sok_cykel.php – Ruotsin polkupyörärekisteri