0zł

Polkupyörätyypit

Maastopyörät

Ominaisuuksiensa ja rakenteensa ansiosta maasto- eli MTB-pyörät soveltuvat erityisesti epätasaisilla pinnoilla ajoon. Maastopyörät ovat erityisen suosittuja nuorison ja pyöräilyharrastajien parissa.

 

Maastopyörissä on useimmiten vahvistettu runko ja sen vaihteenvaihtajat ovat korkeammalla kuin muissa pyörätyypeissä, joka helpottaa pyörällä ajoa maastossa. Lisäksi niissä on suora tai lievästi kaareva ja leveä ohjaustanko sekä luotettavat jarrut (useimmiten levyjarrut). Useimmissa maastopyörissä on jousitettu etuhaarukka, ja joissakin on lisäksi takana iskunvaimennin (full-suspension bicycle). Standardi renkaiden koko on 26” ja ne ovat useimmiten leveitä ja pinnaltaan karkeita, jotta vaikeassa maastossa ohjaus ja ajo sujuu helpommin. Nykyään kuitenkin myös 29” ja 27,5” renkaat ovat suosittuja. Maastopyörissä on usein muita pyörätyyppejä enemmän vaihteita (21–33) sekä etu- ja takavaihtajat, joten oikea vaihde löytyy maaston kaltevuuden mukaan. Tiettyjä maastoja ja tarkoituksia varten etupuolen hammasratasyksikössä on kaksi hammasratasta, joka vähentää vaihteiden määrän 20–22:een, mutta samalla polkupyörän paino pienenee ja optimaalisen vaihteen löytäminen on nopeampaa ja helpompaa. Moderni XC- eli cross country -pyörä voi painaa 8–12 kg.

 

Laadukkaan polkupyörän hinta ei määräydy ainoastaan teknisten tietojen mukaan, vaan myös erilaisilla ominaisuuksilla, tietyillä ratkaisuilla sekä mukavuuteen, laatuun ja turvallisuuteen liittyvillä keksinnöillä on oma sanansa hinnan määräytymisessä. Laadukkaammilla osilla rakennettu polkupyörä voi olla kevyempi ja kestävämpi, jonka vuoksi sitä ei myydä samaan hintaan kuin halvemmista osista koottua polkupyörää, vaikka ne näyttäisivät silmämääräisesti samanlaisilta. Halvimmista polkupyöristä (’supermarkettipyöristä’) ei kannata edes keskustella, sillä ne eivät usein täytä teknisiä standardeja tai edes turvallisuusvaatimuksia ja voivat siten osoittautua jopa vaarallisiksi.

 

Polkupyörän iskunvaimennuksen mukaan maastopyörät voidaan vielä jakaa kolmeen eri kategoriaan: 

1. rigid-maastopyörät

2. hardtail-maastopyörät

3. full suspension -maastopyörät

Plussat:

-   soveltuu hankalaankin maastoon

-   hyvä pito teillä, joka tekee ohjaamisesta helppoa myös epätasaisilla pinnoilla

-   sopivin tyyppi urheiluun tai kilpailuun maastossa

-   malli soveltuu nuorille, jotka haluavat ajaa aggressiivisesti ja vauhdilla

Miinukset:

-   istuma-asento on urheilussa käytetyn kaltainen – keho nojaa eteenpäin ja kädet kuormittuvat

-   epäkäytännöllinen pitkillä matkoilla, sillä kädet ja selkä rasittuvat nopeasti

-   karkeat ja leveät renkaat aiheuttavat ääntä ja kitkaa ajaessa

 

Tässä esimerkkejä tästä polkupyörätyypistä:

[EXAMPLES]

Hybridipyörät

Tätä polkupyörätyyppiä pidetään monipuolisimpana ja se soveltuu monenlaiseen käyttöön. Hybridipyörissä on monia samankaltaisia ominaisuuksia kuin kaupunki- ja maastopyörissä. Hybrideissä on 28” renkaat, mutta usein niihin liitetään monia kaupunkipyörissä käytettyjä lisäosia, kuten tavarateline, lokasuojat ja valo. Ne ovat kevyitä ja sporttisia. Maastopyöriin verrattuna niistä ei löydy leveitä ja karkeita renkaita, joten ajo asfaltilla on mukavampaa. Hybridipyörissä on maastopyöristä poikkeava rungon muotoilu, joten pyöräilijän kädet kuormittuvat vähemmän ja pidemmät ajot sujuvat siten mukavammin. Hybridipyörät soveltuvat käytettäviksi pinnoitetuilla teillä, metsäpoluilla, puistoissa ja pidemmilläkin matkoilla, joten ne ovat parhain vaihtoehto, jos etsit kaikkeen soveltuvaa pyörää.

Näistä pyöristä löytyy useimmiten säädettävät kahvat ja useita vaihteita, joita on pyörästä riippuen yleensä 21–30. Hybridipyörän paino on yleensä 12–14 kg.

Plussat:

-   matala pyörimiskitka, sillä vain pieni alue renkaista koskettaa pintaa

-   sopii monenlaiseen käyttöön

-   mukava istuma-asento

-   retkipyöriä kevyempi

Miinukset:

-   ei sovellu urheilukäyttöön

-   huonompi maastossa maastopyöriin verrattuna

 

Tässä esimerkkejä tästä polkupyörätyypistä:

 [EXAMPLES]

 

Kaupunkipyörät

Tämä polkupyörä on suunniteltu kaupungissa ajoon. Kaupunki- eli citypyörissä on 28” tai 26” renkaat, pehmeä ja mukava satula, kaareva ja leveä ohjaustanko, sekä lyhyempi runko. Lyhyt etäisyys satulan ja ohjaustangon välillä sallii pyöräilijän ajaa lähestulkoon pystysuorassa. Kaupunkipyörissä on usein mukana lokasuojat, tavarateline, valot, ketjusuoja, sekä mahdollisesti kori tai jopa hamesuoja.

 

Naisten kaupunkipyörissä on yleensä matala alaosa, kaareva muotoilu tai retrotyyli, jotta naisten ei tarvitsisi nostaa jalkaa korkealle noustakseen pyörän selkään ja jotta pyöräily sujuu mukavasti myös hametta tai mekkoa päällä pitäen. Miesten kaupunkipyörissä on yleensä klassinen vaakasuora yläputki.

 

Tällaiset polkupyörät painavat usein 14–18 kg riippuen varusteista ja valmistusmateriaaleista. Usein pyörissä on alumiinirunko, joka on kevyt ja tukeva.

 

Yksinkertaisimmissa kaupunkipyörissä on vain yksi vaihde. Viime aikoina sisälle suuntautuvat vaihdepyörännavat ovat olleet erityisen suosittuja. Näissä navoissa vaihteiden vaihtojärjestelmä on sisäänrakennettu pyörännavan sisälle. Joissain pyörännavoissa on kolmen, viiden, seitsemän tai jopa 14 vaihteen järjestelmä. Useimmissa kaupunkipyörissä on sisäiset vaihteet tai vain yksi vaihde jalkajarrulla. Kaupunkipyörissä voi myös olla ulkoisia vaihteita ja nekin ovat suosittuja.

Edut:

-   jalkajarrut

-   pystysuora ajoasento

-   eri muotoisia ja värisiä malleja

 Haitat:

-   melko painava

-   jyrkät mäet voivat olla hankalia, sillä vaihteita on rajallisesti

 

Tässä esimerkkejä tästä polkupyörätyypistä:

[EXAMPLES]

 

Kokoon taittuvat polkupyörät

Kokoon taittuvat polkupyörät ovat hauskoja, helposti ohjattavia ja kompaktin kokoisia. Ne on suunniteltu kovilla pinnoilla ja kaduilla ajoon, ja sen vuoksi ne luokitellaan usein kaupunkipyöriksi. Useimmiten taittuvat polkupyörät mahtuvat auton takakonttiin, joten voit ottaa pyörän myös mukaan matkalle. Ne eivät myöskään vaadi yhtä paljon tilaa kotona kuin perinteiset pyörät. Tämä polkupyörä erottuu joukosta runkonsa mukautuvuuden ansiosta – se sopii eripituisille ihmisille (140–195 cm riippuen mallista).

Plussat:

-   erittäin kompakti

-   sopii eripituisille ihmisille

-   helposti ohjattava

-   laaja valikoima malleja

Miinukset:

-   pidemmät matkat voivat olla hankalia

Tässä esimerkkejä tästä polkupyörätyypistä:

[EXAMPLES]

 

Retkipolkupyörät

Nämä polkupyörät sopivat sekä lyhyille että useita päiviä kestäville turistimatkoille tai patikkaretkille. Retkipyörällä voi ajaa sekä pinnoitetuilla että pinnoittamattomilla teillä (soratiet, metsäpolut). Rungon muotoilu poikkeaa maasto- ja maantiepyörästä ja sallii ajajan istua lähestulkoon pystyasennossa. Retkipyörissä on 28” renkaat, jotka ovat kapeampia ja niissä on semislick-kuviointi. Ne ovat maantiepyöriä leveämpiä mutta maastopyöriä kapeampia, joten ne säilyttävät ajomukavuuden ja matalan pyörimiskitkan (vain pieni osa renkaan pintaa koskettaa tien pintaa).

 

Useimmissa retkipyörissä on iskuja vaimentava etuhaarukka. Ne tulevat kaikilla tarvikkeilla – useimmiten niissä on tavarateline matkatavaroille, lokasuojat, sekä valojärjestelmä generaattorilla, joka on kytketty eturenkaan napaan. Retkipyörien paino vaihtelee asennettujen lisävarusteiden mukaan, mutta on yleensä 14–18 kg. Retkipyörissä on usein ulkoinen vaihdejärjestelmä 21–30 vaihteella, jotta pyöräilijä voi helposti kulkea kaikenlaisissa maastoissa.

Plussat:

-   sopii sekä pitkille että lyhyille matkoille

-   mainio vaihtoehto kaupunkipyörälle

-   sopii asfaltille, sorateille ja metsäpoluille

Miinukset:

-   painavampi ylimääräisten osien ja tarvikkeiden vuoksi

Tässä esimerkkejä tästä polkupyörätyypistä:

[EXAMPLES]

 

Maantiepyörät

Maantiepyöriä kutsutaan myös kilpa- tai racingpyöriksi. Niiden tavoitteena on tarjota nopea ajo hyväkuntoisella ja sileällä pinnalla (asfaltilla). Maantiepyörien pääominaisuuksia ovat rungon jäykkyys ja paino. Runko ja haarukka ovat jäykkiä, eikä niissä ole iskunvaimennusta etuhaarukassa tai takajousitusta. Maantiepyöriä tuotetaan levyjarruilla, mutta UCI ei itse asiassa hyväksy sellaisia pyöriä, joten ne sopivat vain amatöörikäyttöön. Mahdollisimman hyvää ajoa varten laadukkaimmissa maantiepyörissä on hiilikuiturunko, joka on todella kevyt, sopivan jäykkä ja tärinää hillitsevä. Huolella suunniteltu hiilikuituhaarukka lisää ajomukavuutta. Rungot ovat muotoilultaan klassisia, joten satula on ohjaustankoa korkeammalla ajaessa. Tässä asennossa pyöräilijä kykenee vähentämään tuulen vastusta ja siten ajamaan nopeammin. Maantiepyörien ohjaustanko on hieman muista pyöristä poikkeava: se kaareutuu alaspäin ja näyttää aivan pukin sarvilta. Modernien polkupyörien vaihdenupit eivät myöskään ole standardeja – ne on integroitu jarrunuppiin ja vaihteiden vaihto onnistuu taittamalla nuppia sivulta toiselle. Kilpapyörissä on yleensä kaksi kampea edessä (amatööripyörissä on joskus kolme) ja takana on 8–11 kampea.

Useimmat maantiepyörät on koottu kansainvälisen pyöräilyliiton (UCI) asettamien teknisten vaatimusten mukaan. Se rajoittaa uusien teknisten ratkaisuiden ja epätavanomaisten muotoiluiden mahdollisuutta. Maantiepyörän minimipaino on 6,8 kg ja useimmat mallit painavatkin alle 10 kg. Niiden renkaissa ei ole sisäkumia ja ne ovat hyvin kapeita, ollen 20–28 mm.

 Plussat:

-   nopea

-   kevyt

-   laaja hintahaarukka

Miinukset

-   sopii vain sileille ja koville pinnoille

-   ei kovinkaan mukava

 

Tässä esimerkkejä tästä polkupyörätyypistä:

[EXAMPLES]

 

Cruiserit

Cruisereissa on teräsrunko (joskus alumiinirunko) poikkeavalla muotoilulla, laaja retkipyörien omaa muistuttava ohjaustanko, sekä erikoisosia, joiden avulla se erottuu muista. Renkaat ovat kooltaan 26” ja leveitä (50–60 mm) ja niitä kutsutaan joskus balloon-renkaiksi (balloonbike). Satula on ohjaustankoa matalammalla, jotta pyöräilijä voi istua mukavasti pystyasennossa.

 

Cruiserit olivat suosittuja Yhdysvalloissa 1930–50-luvuilla. Myöhemmin ne rantautuivat Eurooppaan ja ne otettiin vastaan ilolla, sillä ne olivat moderneja, kevyempiä ja vaihteellisia. Niiden suosio kasvoi jälleen 90-luvun loppupuolella.

Plussat:

-   pystysuora istuma-asento

-   ainutlaatuinen design ja tyyli

Miinukset:

-   epäkätevä pitkillä matkoilla

-   ei kovin helposti ohjailtavissa

 

Tässä esimerkkejä tästä polkupyörätyypistä:

[EXAMPLES]